7 principii fundamentale de UX design pe care ar trebui să le știi

7 principii fundamentale de UX design pe care ar trebui să le știi

Vrei să afli cum să creezi o experiență digitală care să-i facă pe utilizatori să revină mereu? Designul experienței utilizatorului (UX) te poate ajuta să obții acest lucru. Prin aplicarea principiilor de bază ale UX-ului, vei putea crește satisfacția clienților, reduce rata de abandon și îmbunătăți imaginea brandului tău. În articolul de azi îți prezentăm 7 principii fundamentale de UX design pe care ar trebui să le știi dacă îți dorești să îmbunătățești experiența utilizatorilor pe site-ul tău și să-i determini să revină la tine.

Ce este UX design-ul?

UX Design, sau designul experienței utilizatorului, este procesul de îmbunătățire a accesibilității și a utilizării unui produs în timpul interacțiunii utilizatorului cu produsul. Aceasta se referă la comunicarea om-mașină, care implică lucrul la toate segmentele de produse cu care utilizatorul este în contact.

În esență, UX Design se concentrează pe înțelegerea și satisfacerea nevoilor utilizatorilor. Se analizează modul în care oamenii interacționează cu un produs digital (website, aplicație, etc.) și se identifică punctele forte și slabe ale experienței. Scopul este să se creeze produse ușor de utilizat, relevante și plăcute din punct de vedere estetic.

Principalele obiective ale UX design-ului

Principalele obiective ale UX Design-ului sunt:

  • Ușurința în utilizare. Site-ul sau aplicația trebuie să fie intuitive și ușor de navigat.
  • Relevanță. Site-ul sau aplicația trebuie să satisfacă nevoile și dorințele utilizatorilor.
  • Estetic plăcut. Site-ul sau aplicația trebuie să fie plăcute din punct de vedere vizual.

Beneficiile unui UX design bun

Iată care sunt principalele beneficii atunci când asiguri un UX design bun pentru site-ul tău sau aplicația ta:

  • Creșterea ratei de conversie. Utilizatorii sunt mai predispuși să finalizeze acțiuni dorite (cum ar fi cumpărarea unui produs sau abonarea la un serviciu).
  • Îmbunătățirea satisfacției utilizatorilor. Utilizatorii sunt mai mulțumiți de experiența lor cu produsul.
  • Reducerea ratei de abandon. Utilizatorii sunt mai puțin probabil să renunțe la utilizarea produsului.
  • Îmbunătățirea SEO. Motoarele de căutare favorizează site-urile care oferă o experiență de utilizare bună.

7 principii fundamentale de UX design

Iată care sunt cele 7 principii fundamentale de UX design pe care toți webdesignerii ar trebui să le cunoască și să le respecte:

1. Centrarea pe utilizator

Tot ceea ce faci ca designer ar trebui să fie centrat pe utilizator. Aceasta înseamnă să pui nevoile utilizatorului pe primul loc și să iei decizii bazate pe ceea ce știi despre el și ceea ce acesta își dorește de la produsul sau serviciul pentru care creezi site-ul sau aplicația.

Primul pas în realizarea unui UX design centrat pe utilizator constă în cercetarea utilizatorilor pentru a identifica problema pe care trebuie să o rezolvi și pentru a înțelege cine sunt utilizatorii țintă. Apoi trebuie să treci la testarea utilizatorilor pentru a evalua cât de bine răspunde produsul la nevoile acestora.

2. Consecvența

Consecvența se referă la crearea de produse care rezolvă probleme specifice ale utilizatorilor. În primul rând, este esențial să îți menții consistența în design în ceea ce privește modul în care arată și funcționează pe toate paginile, ecranele și produsele din cadrul aceleași mărci sau familiei de produse. Menține consistența în imagini, butoane și linkuri. De asemenea, consecvența se referă și la a satisface așteptările utilizatorilor în funcție de tipul de produs pe care îl creezi. Utilizatorii au așteptări bazate pe experiența lor cu alte aplicații similare de pe piață, așadar este bine să te asiguri că site-ul sau aplicația pe care o construiești este în concordanță cu așteptările utilizatorilor în acest sens.

3. Ierarhia

Ierarhia se referă la arhitectura informației și la ierarhia vizuală a paginilor și ecranelor individuale. În general, este important să amplasezi elementele mai importante în partea de sus a ierarhiei, astfel încât să fie mai ușor de găsit de către utilizatori.

Arhitectura informației se referă la harta site-ului, structura și organizarea generală a site-ului sau aplicației, precum și modul în care utilizatorii navighează de la o pagină la alta sau de la un ecran la altul. De exemplu, elementele din meniu sunt parte a ierarhiei informației. La acestea ajungi fie direct, la cele care sunt sus în ierarhie, fie prin câteva clickuri, în cazul celor care sunt mai jos în ierarhie.

Ierarhia vizuală se referă la modul în care elementele vizuale sunt așezate pe o pagină sau pe un ecran. Elementele mai importante pot fi scoase în evidență prin amplasarea lor în partea de sus a paginii sau ecranului, prin folosirea de fonturi mai mari sau culori diferite.

Ierarhia ajută utilizatorii să navigheze pe site-ul tău, întrucât evidențiază cele mai importante pagini și elemente și se asigură că utilizatorii găsesc mai ușor ceea ce caută.

4. Contextul

Atunci când creezi o soluție la o problemă a utilizatorilor, este esențial să știi cine sunt acești utilizatori și care este contextul în care vor folosi produsele tale. Este important să te întrebi ce dispozitive vor folosi pentru a accesa și a interacționa cu produsul tău, unde ar putea fi utilizatorii, ce factori ar putea interfera cu experiența lor și în ce stare emoțională ar putea fi aceștia.

5. Controlul utilizatorului

Un alt principiu fundamental de UX design se concentrează pe a-i oferi utilizatorului controlul potrivit asupra modului în care interacționează cu un produs. Controlul utilizatorilor se referă la a-i ajuta pe utilizatori să corecteze sau să redreseze erorile fără probleme. De exemplu, poți adăuga funcții precum „Anulează” sau „Refă”, explicând clar acțiunile și alternativele pe care le are utilizatorul dacă dorește să anuleze o anumită acțiune de pe site-ul sau aplicația ta.

6. Accesibilitatea

Accesibilitatea presupune să te asiguri că produsul sau serviciul tău este accesibil și utilizabil pentru cât mai mulți oameni. De exemplu, pentru a oferi accesibilitate, poți folosi un contrast ridicat de culoare, astfel încât textul de pe pagină să poată fi citit și de către persoanele care au probleme cu vederea.

7. Utilizabilitatea

Utilizabilitatea se referă la cât de ușor este de utilizat un produs. Pentru asta este esențial să ții cont de cât de ușor este pentru utilizatori să se familiarizeze cu produsul tău prima dată când îl folosește, cât de eficient este designul produsului pentru îndeplinirea sarcinilor dorite, eventualele erori pe care le fac utilizatorii când folosesc produsul, precum și satisfacția utilizatorilor.

Concluzie

Ține cont de aceste 7 principii fundamentale de UX design dacă îți dorești să creezi un website sau o aplicație de succes. Prin creșterea satisfacției utilizatorilor, îmbunătățirea conversiilor și reducerea ratelor de abandon, UX design-ul devine o investiție esențială pentru succesul oricărui produs digital. Indiferent de industria în care activezi, aceste principii fundamentale îți oferă o bază solidă pentru a crea un impact pozitiv pe termen lung.

Leave a Comment